На допомогу класному керівнику


18.03.2013 - Дорожні знаки
 

Дорожні знаки

 

Мета.Навчити дітей орієнтуватися за дорожніми знаками, дотримуватися правил дорожнього руху. Виховувати вміння бути ввічливими, уважливими один до одного.

Ігрове завдання. Орієнтуватися у дорожній ситуації.

Правила гри.Дотримуватися правил дорожнього руху. Контролювати виконання правил іншими.

Обладнання.Медальйони-дорожні знаки: «світлофор», «пішохідний перехід», «діти», «в’їзд заборонено», «місце стоянки», «пункт медичної допомоги», «рух прямо», «телефон» і т. д.; медальйони — легкові та вантажні машини різного призначення; контрольні талони з відривними пелюстками, іграшкові звірятка.

Дітей ділять на пішоходів, дорожні знаки, автомобілі й одягають на них відповідні медальйони-атрибути. Дорожні знаки займають свої місця. Спочатку у дорогу вирушають пішоходи, а тих, хто порушив правила дорожнього руху, знаки затримують. Автомобілі оцінюють правильність поведінки пішоходів і вимоги дорожніх знаків. Потім вони самі вирушають у дорогу. Недисциплінованих або неуважних знаки затримують, а їхню поведінку оцінюють пішоходи.

Гру повторюють до тих пір, доки всі не вивчать правила дорожнього руху.

Варіант 1.

Тепер знакам буде більше турботи — у путь одночасно вирушають пішоходи та автомобілі. Затриманих порушників оцінюють всі разом. За кожне порушення відривають пелюстку з контрольного талона. Виграє той, у кого збереглися всі пелюсточки.

Доцільно використати загадки про дорогу, світлофор.

Варіант 2.

Придумати проблемні ситуації, в які можна потрапити під час подорожі(пішоходи-звірятка). Наприклад, зайчик побіг на червоне світло. Запропонувати дітям розіграти альтернативне вирішення даної ситуації: автомобілі різко загальмували, наїхали один на одного, утворилася пробка; хтось наїхав на зайчика; зайчик встиг перебігти вулицю, але збив з ніг пішохода. Ситуації придумувати разом з дітьми.

Варіант 3.

Грають дві групи по двоє-троє(водії й пішоходи). Вони сідають з двох боків стола, на якому намальовані проїжджа частина вулиці й тротуар, виставлені по одному-два дорожні знаки. Поява кожного нового знака провокує нову дорожню ситуацію. Далі хід гри — як і у попередніх ситуаціях.

Живий світлофор

Троє дітей(їх можна обрати лічилкою)тримають у руках по прапорцю(червоний, жовтий, зелений). Педагог починає співати добре відому пісеньку. Коли на «живому світлофорі» спалахує зелений вогник(дитина піднімає зелений прапорець) —хлопчики та дівчатка мають дружно підспівувати; коли червоний — всі замовкають; коли жовтий — вихователь тихесенько наспівує, а діти повторюють за ним пісню подумки, щоб знову підхопити вголос, коли загориться зелений.

Перехрестя

Обладнання.Малюнок перехрестя, набір карток, крейда.

Уважно ознайомившись з малюнком, діти зображують крейдою перехрестя вулиць. Той, хто водить, тримає три картки: на одній намальована машина, на другій — чоловічок, на третій — нічого не зображено. Коли вгору піднято картку з машиною — діти мають стояти на місці, коли чисту картку або з малюнком пішохода — хлопчики та дівчатка можуть переходити «дорогу», але тільки після відповідного звукового або словесного сигналу. Можна ускладнити гру: розучити з дітьми невеличкий віршик про перехрестя. Тепер пішоходом стає той, хто чітко й виразно розповість його і дотримуватиметься сигналів регулювальника.

Транспорт і пішоходи

Варіант 1.

Мета.Практично засвоїти правила дорожнього руху.

Ігрове завдання.Пройти або проїхати без порушень.

Правила гри.Рухатися і зупинятися за сигналом. Вміло регулювати рух.

Обладнання.Емблеми із зображенням різних видів міського транспорту: автомобіль, трамвай, тролейбус, автобус; світлофор; квитки водія, візитні картки пішоходів; свисток; дорожні знаки.

Дітей ділять на пішоходів, водіїв транспорту і пасажирів. Крім того, вибирають дітей-світлофорів і міліціонерів-регулювальників на перехрестях вулиць. За сигналом ведучого(свисток) починається рух транспорту і пасажирів. Світлофори регулюють рух транспорту, а міліціонери слідкують за дотриманням правил руху. Якщо пішохід або водій порушив правила, міліціонер зупиняє рух, проколює квиток водія, а пішоходу пропонує стати пасажиром або посидіти на лаві, щоб зі сторони подивитися і вивчити правила руху. Крім того, міліціонер робить заміну на візитній картці пішохода. Виграють ті, у кого немає порушень.

У повторній грі діти міняються ролями.

Варіант 2.

Мета.Розширювати уявлення дітей про види транспорту, видатні місця свого рідного міста, про роботу працівників транспорту, значущість їхньої сумлінної праці. Розвивати уявлення дітей. Заохочувати дітей до самостійності, ініціативності, підтримувати радісну атмосферу у грі.

Підготовка до гри.На заняттях, у бесідах, під час розгляду ілюстрацій познайомити дітей з працею водіїв різних видів транспорту. Вести спостереження за транспортом на вулиці, за вуличним рухом, дорожніми знаками. Провести з дітьми дидактичні ігри «Впізнай за описом», «Який це знак?», «На чому я подорожую». Розгляд ілюстрацій із зображенням цікавих місць м. Києва: Майдан Незалежності, пам’ятник Т.Г. Шевченку, Б. Хмельницькому, Лесі Українці, Музей Великої Вітчизняної війни, Софійський собор, вид на річку Дніпро. Читання: вірш Р. Скучайте «Світлофор», оповідання Б. Житкова «Що я бачив», вірш Т. Шевченка.

Разом з дітьми вирізати всі види транспорту, прикріпити до них стрічки. Вирізати стрічки до безкозирок матросів. Виготовити кермо для автомашин, штурвал до катера чи теплохода, світлофор. Приготувати дорожні знаки.

— Діти, подивіться на цю картину. Визначте, яке місто зображено на ній?(Київ)

— А хочете, щоб ми більше дізналися про наше місто?

(Відповіді дітей).

— Давайте ми з вами здійснимо подорож містом. А на чому ми будемо подорожувати? Який транспорт ходить містом?

(Відповіді дітей).

— А у нас з вами є всі ці види транспорту? Діти, хто з вас хоче бути водієм?

(Вибір «водія» обраного виду транспорту).

— Діти, а шоб здійснити подорож містом, хто нам ще потрібен, окрім водія?

— Міліціонер.

— Бензозаправник.

— Екскурсовод.

(Діти розподіляють ролі між собою).

І ось подорож почалася.

У кімнаті розташовані дорожні знаки: вказівні, попереджувальні; картини з видами м. Києва.

Екскурсовод за допомогою вихователя запрошує зайняти свої місця в автобусі.

Водій нагадує дітям, як потрібно себе поводити у міському транспорті: не кричати, не бігати, уважно слухати екскурсовода.

Екскурсовод. Ми з вами їдемо вулицею М. Закревського, що знаходиться на масиві Троєщина. Подивіться, які у нас широкі вулиці, як багато транспорту тут проїжджає.

— Чому ми зупинилися?

— Зайнялося червоне світло світлофора.

(Дитина-світлофор відкриває червоний кружечокна світлофорі.

У цей час діти спостерігають за машинами, які зупинилися. Але одна машина проїжджає мимо).

— Що це за машина, що може їхати на червоне світло?

(Відповіді дітей).

По дорозі діти зупиняються біля ілюстрації з видами міста. Виходять із транспорту, розглядають ілюстрації, доповнюють розповіді екскурсовода. Біля пам’ятника Т.Г. Шевченку розповідають про його творчість, читають вірші.

(Змінюють вид транспорту. Їхали автобусом, потім трамваєм, тролейбусом. Заміняють водіїв).

Дорогою комусь із дітей стало погано, заболіла голова. Що ж робити?

— Зателефонувати у швидку допомогу.

— А де знайти телефон?

(Під’їжджаємо до вказівного знака «Телефон». Набираємо «003». Викликаємо швидку допомогу. Приїхав лікар, заміряв температуру, подивився горло, надав першу допомогу (пігулку), і подорож триває).

Ускладнення гри.

Під’їхали до річки Дніпро. Діти захотіли помилуватися Києвом з річки, продовжити подорож на катері або на теплоході.

(Розподіл ролей — капітан, матрос, лікар, кок).

Один з матросів перевіряє у дітей квитки, лікар оглядає матросів, щоб всі були здорові.

Матрос. Пане капітан, всі пасажири на борту.

Капітан. Увага! Наш теплохід вирушає на екскурсію річкою Дніпро. Подати сигнал!

(Один з матросів змахує кілька разів прапорцем, теплохід вирушає у дорогу).

Капітан. Повний вперед!

Матрос. Я бачу золоті куполи.

Екскурсовод розповідає про Печерську лавру. Кок пригощає пасажирів смачним обідом. Діти веселяться на палубі й співають, танцюють, милуються краєвидами Києва.

Екскурсовод. На цьому наша подорож-екскурсія по місту закінчується. Дякуємо за увагу.

Ми — пішоходи

Обладнання.Фанерний ящик із прорізаними у ньому отворами, які обклеєні червоним, жовтим і зеленим папером; маленький м’яч.

У грі беруть участь 10—15 дітей. Переходячи зображене крейдою перехрестя, гравці по черзі кидають м’яч, цілячись у зелений отвір. Потрапив — перейшов вулицю. Якщо м’яч пролетів крізь червоне коло — дитина вибуває із гри; крізь жовтий — має право кинути ще раз. Цю гру можна проводити як змагання, розділивши учасників на дві команди й установивши два світлофори.

Хто проїде першим

Мета.Узагальнювати знання дітей про працю водіїв. Вчити робити правильний вибір.

Ігрове завдання.Вибрати машину зпершочерговим вантажем.

Правила гри.Відповісти на запитання міліціонера. За бажанням проїхати першим, підняти руку.

Обладнання.Медальйони-путівки змашинами різного призначення, атрибути міліціонера: кашкет, жезл.

Згадати разом з дітьми, яким уважним повинен бути міліціонер, що регулює рух, тому що по вулиці у різних напрямках їздить багато машин. Куди вони прямують? Про це діти довідаються, одержавши медальйони-путівки із зображенням машин різного призначення.

Міліціонер-регулювальник запитує водіїв, куди вони їдуть, що везуть і чому їх потрібно пропустити швидше. Коли водій відповість на всі питання, орієнтуючись на свій медальйон, міліціонер разом з іншими дітьми вирішує, чи потрібно його пропустити першим.

Проблемна ситуація.На перехресті зустрілися три машини. Міліціонер-регулювальник вирішує, кого потрібно пропустити першим. Діти обговорюють його рішення, погоджуються або забороняють.

1. Автобус із дітьми, вантажівка з будівельним матеріалом, фургон з морозивом.

2. Швидка допомога, машина з хлібом, фургон із книгами.

3. Пожежна машина, молоковоз, фургон з меблями.

4. Машина з військовослужбовцями, вантажівка з овочами, фургон з м’ясними продуктами.

Після сигналу «Шлях відкритий» водій об’їжджає кімнату, кладе медальйон на стіл, сідає на місце. Коли всі водії повернуться, медальйони розбирають інші діти. Вони придумують нові проблемні ситуації.

Поступово обновляти набір медальйонів-путівок.

Чим і чому схожі й несхожі теплохід й автобус

Мета.Вчити дітей порівнювати водний і наземний транспорт, розуміти залежність їхньої будови від середовища пересування, призначення, характеру вантажу. Розвивати у дітей мислення, увагу, пам’ять. Виховувати спостережливість.

Учитель. Діти, до нас у групу прийшов лист від Оленки Чомучки, давньої нашої знайомої, що увесь час запитує, щось порівнює. Зараз її цікавить, чим і чому схожі й несхожі між собою теплохід й автобус. Давайте поділимося на дві команди.

Команда «Моряки» буде розповідати про теплохід, а команда «Водії» — про автобус.

Команди, добре розгляньте свої види транспорту, обов’язково складові частини(на іграшках і картинках).За правильні відповіді на питання «Чим?» дається жовта фішка, а на питання «Чому?» — зелена. Перемагає той, у кого назбирається більше фішок.

Питання.

1. Чим схожий теплохід й автобус?

— Вони перевозять людей, у них є двигун, приміщення для пасажирів. Теплохід й автобус — види пасажирського транспорту.

2. Чому вони схожі?

— Двигун і приміщення для пасажирів є й теплохода, і у автобуса, тому що вони возять люд

3. Чим вони несхожі?

(Якщо діти відчувають труднощі, вчитель ставить додаткові питання).

— Якої форми теплохід? А автобус?

— Які складові частини є у теплохода, яких у автобусі немає?(І навпаки).

Теплохід має гострий ніс, палубу, гребний гвинт, якір, яких немає у автобуса. У автобусі приміщення для пасажирів стоїть на рамі з колесами, і теплохода — ні. Автобус їде по твердій дорозі, а теплохід пливе по воді. Автобус призначений для перевезення пасажирів по суші, а теплохід пливе по воді. Автобус — вид наземного транспорту теплохід — водного.

2. Чому несхожі(чому у них різні складові частини)?

У теплохода гострий ніс, тому що ним легше розрізати воду. Гребний гвинт не потрібен автобусу, тому що він рухається по дорозі завдяки обертанню коліс. У теплохода є якір, і його можна опустити на дно й зачепитися, щоб стати на місці. Автобус призначений для суші, а теплохід для вдми, тому ці види транспорту зовні несхожі.

А тепер давайте підіб’ємо підсумок.

Хто був кращим у відповідях: команда «Моряки» чи команда «Водії»?

По закінченні гри вчитель і діти визначають і нагороджують значком «Кращий моряк» і «Кращий водій» дітей, які краще відповідали на питання.

Перейди вулицю

Обладнання.Два великих картонних кружки, перший обклеєний зеленим папером з одного боку й жовтим з другого, другий кружок — червоний; крейда.

У залі або на майданчику проводять дві паралельні лінії на відстані 7-10 метрів одна від одної. Це — вулиця. По різні боки від неї розташовуються команди дітей(у грі беруть участь всі учня).Педагог по черзі піднімає кружок: зелений — гравці можуть зробити уперед, жовтий — стояти на місці, червоний — крок назад. Коли кружком змахнули два рази — потрібно зробити два кроки, коли три — три і т. д.

Перемагає га команда, першою перейде вулицю.


Розкажіть онуку. №7, 2008

 
  « повернутись